De kleuterschool van Het Groene Eilandje telt 8 klassen. De kinderen kunnen zich uitleven op onze speelplaats met uitdagend buitenspeelgoed. Kleuters kunnen er fietsen, voetballen, klimmen, dansen, tekeningen in krijt maken of in de zandbak spelen.

Een dag in de kleuterschool

Wat gebeurt er allemaal in één dag op het Groene Eilandje?

Het verhaal van Celeste

HALF NEGEN
De poort gaat open. Mijn papa/mama brengt mij via de kleuterspeelplaats naar de deur waar de juffen mij staan op te wachten, we hangen samen mijn jas weg en maken mijn rugzak leeg.
Ik stap binnen in de klas en mag gaan spelen in de hoeken of ik ga in de kring zitten met een boekje.

KWART VOOR NEGEN
De bel gaat.
De kindjes gaan zitten in de kring.

We starten de dag met ons ochtendlied en verwelkomen alle kindjes en de juf. We kijken welke dag het is vandaag, wat voor weer het gaat worden en wat we doorheen de dag allemaal gaan doen. Tijdens de dag kijken we regelmatig opnieuw welke activiteit er gaat komen.
Dan gaan we van start met een leerrijke activiteit. Dit kan zijn met de volledige klasgroep (in de kring) of in kleine groepjes (verschillende hoeken).
Vb: liedje aanleren, verhaal vertellen, poppenkast spelen, kringspelletje, telspelletje, knutselen…

Daarna mogen we zelfstandig in de hoeken spelen waar de juf/meester allerlei spelletjes heeft voorzien.
We mogen ook in de klas naast ons spelen. De schuifdeur tussen de beide klassen staat altijd open. Daar zijn andere hoekjes dan in mijn eigen klasje. Zo hebben we dubbel zo veel speelplezier.

Net voor de speeltijd, eten we fruit en drinken we uit onze drinkbus. Op woensdag wordt dit stukje fruit vervangen door een gezonde koek. Hierna volgt een toiletbezoek en maken we ons met z’n allen klaar om naar buiten te gaan.

TIJD OM BUITEN TE SPELEN
Gezellig samen buitenspelen met allerlei uitdagend buitenspeelgoed. We kunnen fietsen, voetballen, klimmen, dansen, krijten, in de zandbak spelen … Bij regenweer spelen we met een groepje onder het afdak, in onze turnzaal of blijven we in de klas.

NA DE SPEELTIJD
We doen een leerrijke activiteit met de juf/meester. Na afloop mogen we een hoekje kiezen om te gaan spelen.
De kindjes van de speelklas die gaan alvast boterhammen eten, zodat ze daarna hun middagdutje kunnen doen. De kinderen van de speelklas eten hun boterhammen op in hun eigen klas aan een lange tafel. Wat gezellig!

TIJDENS DE MIDDAG
We gaan boterhammen eten. De kinderen uit de eerste kleuterklas nemen plaats aan de tafels in hun eigen klasje. We krijgen onze brooddoos en onze drinkbus gevuld met water zodat we onze maagjes heerlijk kunnen vullen. De kinderen van de tweede en de derde kleuterklas eten samen hun boterhammen aan hele lange tafels in de eetzaal van de kleuterschool. Ook zij drinken water uit hun drinkbus.
De kinderen die hun boterhammen thuis eten, worden opgehaald aan de grote poort om 12u20.

NA DE MIDDAG
De kinderen van de speelklas worden zachtjes wakker gemaakt. We stappen samen naar de klas. Wanneer we in de klas aankomen krijgen we een heerlijke koek.
De activiteiten starten opnieuw: een kringactiviteit met alle kinderen of werken in kleine groepjes en het zelfstandig spelen in onze verschillende hoeken.

EINDE VAN DE DAG
We sluiten de dag af op een leuke manier met vb: liedjes zingen, versje opzeggen, een kort kringspelletje, een gesprekje over de voorbije dag, enz.
We geven de juf nog een dikke knuffel of een high five en zeggen ‘tot morgen’ tegen elkaar.

Als de bel gaat, komt mijn mama of papa mij terug ophalen in de klas en kan ik vol enthousiasme vertellen wat ik allemaal gedaan heb doorheen de dag.
Maar heel soms heb ik niet zo veel zin om te vertellen wat ik heb gedaan. Mijn mama of mijn papa kijkt dan wel eens op ClassDojo, daar zet mijn juf veel foto’s op. Ik vind het zelf ook heel interessant om mezelf te zien verschijnen. Dan begin ik volop te vertellen wat we allemaal gedaan hebben die dag.